Blog, Demistifikacija IT-a

IT zrelost: zanemareni ključ za uspjeh malih i srednjih preduzeća

Prvi dio iz serije – “Demistifikacija IT-a za mala i srednja preduzeća“. U ovom serijalu članaka iznijećemo neke od faktora koje smatramo ključnim za IT uspjeh u svijetu malih i srednjih preduzeća. Daćemo uvide iz naših iskustava iz stvarnog svijeta s kompanijama koje to dobro rade – u korist njihovog svakodnevnog poslovanja.

DIO 1: IT ZRELOST

Kako se moje poslovanje mjeri u IT svijetu? Mali, srednji ili veliki biznis – šta sam ja? Tehnološki, granice između velikih i malih preduzeća donekle su se zamaglile posljednjih godina. Dok su mnoge tehnologije nekada bile toliko skupe da su ih mogle priuštiti samo velike kompanije, sada se vrijeme mijenja. Mnoge usluge zasnovane na oblaku, poput Office 365, su učinile komunikaciju i kolaboraciju dostupnim, ali i napredne tehnologije, poput vještačke inteligencije, sad su svima nadohvat ruke.

Brzi porast IT ponude malih preduzeća u posljednjih nekoliko godina dovoljan je da vam se zavrti u glavi. Vlasnicima malih preduzeća može oduzeti mnogo vremena da se kreću kroz labirint novih tehnologija, a implementacija ovih novih alata može biti zastrašujuća. Ponude dolaze u svim oblicima i veličinama, a rješenja poslovne tehnologije su raznolika kao i sami ponuđači.

Neke kompanije moraju rano usvojiti tehnologiju jer su njihovi klijenti na mreži, pa je “najnovije” i “najsavremenije” okosnica njihovog poslovanja. Drugi rade više u svijetu licem u lice, i sve dok postoji internetska veza s funkcionalnom e-poštom i korporativnom web-stranicom, to im je dovoljno. Imajući tu raznolikost na umu, poslovni IT sistemi moraju biti dizajnirani i upravljani u kontekstu onoga što je važno za vaše poslovanje.

Mala preduzeća se često definišu brojevima – koliko zaposlenih ili koliko prometa imate. Ali u našem radu sa preduzećima svih oblika i veličina, vidjeli smo da se najveća razlika između velikih i malih preduzeća svodi na odnos kompanije prema IT-u. Tu dolazi IT zrelost.

IT zrelost primjenjuje strategije velikih preduzeća na IT okruženja malih preduzeća

Velike kompanije moraju imati strateški pristup svojim IT odlukama, za razliku od malih kompanija, jer su njihove organizacije složenije. Dakle, velike kompanije obično imaju IT direktore koji usmjeravaju tehnološke budžete, projekte i politike unutar konteksta ciljeva i prioriteta organizacije.

Malim preduzećima obično nedostaje neko sa iskustvom u toj ulozi IT direktora, tako da često na kraju izmišljaju kako idu – koristeći tehnologije koje možda nisu baš usklađene s onim što žele postići. Ponekad postoje sistemski problemi s načinom na koji mala preduzeća upravljaju svojim IT-om jednostavno zato što im nedostaju resursi dostupni većim organizacijama. Mala preduzeća se suočavaju sa istim problemima iznova i iznova kao rezultat ovih neusklađenosti, bez obzira na njihovu industriju.

Dobra vijest je da manja preduzeća mogu naučiti lekcije strateškog i organizacionog IT upravljanja iz velikog poslovnog sveta i primijeniti ih u IT okruženju malih i srednjih preduzeća. Prije nego što se odlučite za bilo koje specifično tehnološko rješenje, pomaže da se zauzme holistički pogled na pokretače poslovanja kompanije i pristup tehnologiji općenito. Bez obzira na veličinu vašeg poslovanja, prvi korak ka IT zrelosti je sagledavanje glavnih faktora koji utiču na vaše poslovne IT prioritete, veličinu i obim.

Dvije kompanije koje imaju isti tačan broj zaposlenih i servera mogu imati vrlo različito IT iskustvo u svakodnevnom radu kompanije. Dakle, umjesto da se fokusiramo na ne baš uvijek korisne metrike „veličine“, radije se fokusiramo na IT zrelost i kako to izgleda u preduzećima SVIH oblika i veličina.

Ključna pitanja za razvoj vaše IT zrelosti

Tokom godina, radili smo sa širokim spektrom klijenata u mnogim industrijama i došli do nekoliko ključnih pitanja koja nam pomažu da odredimo gdje kompanija trenutno živi u spektru IT zrelosti:

  • Koliko vaše poslovanje zavisi od tehnologije u svom svakodnevnom poslovanju? Ili, ako započinjete novi posao, koliko želite da tehnologija bude integralna u vašim poslovnim operacijama i procesima? Shvatite kako i zašto je IT važan za različite funkcije vašeg poslovanja.
  • Koliko ste spremni (finansijski i organizacijski) da vodite računa o svojoj IT imovini tokom njihovog životnog vijeka? Kada donosite odluke o kupovini IT-a, planirate li budžet za njihovo održavanje? Vodite računa o troškovima posedovanja i održavanja tokom životnog veka opreme. Kako vrijeme prolazi, napravite plan za zamjenu i nadogradnju kako ne biste bili zatečeni kada ta sredstva dođu do kraja svog upotrebnog vijeka.
  • Ko je (ili će biti) odgovoran za održavanje vaših IT sistema i podršku vašem osoblju? Pobrinite se da imate planove za obavljanje osnovnog održavanja na putu. Znajte ko je vlasnik upravljanja vašom opremom i ko će obavljati zadatke podrške i održavanja.
  • Kako se nosite s organizacijskim promjenama i implikacijama na vaše IT okruženje? Planirate li rasti, dodati ili promijeniti lokacije, zaposliti osoblje ili promijeniti primarni fokus vašeg poslovanja? Shvatite kako će ti planovi uticati na vaše IT odluke.
  • Koliko bi vaša kompanija mogla biti otporna na veliku tehnološku krizu? Imate li sigurnosne kopije podataka, plan odgovora na kršenje i resurse koji vam mogu pomoći da ponovo počnete raditi? Nije pitanje da li će se vaš posao suočiti sa takvom krizom, već kada. Ne možete kontrolisati kada će se takve stvari dogoditi. Ali planiranje najgoreg unaprijed može vratiti ishod pod vašu kontrolu.
  • Odgovori na ova pitanja pomažu u razumijevanju opsega IT potreba vaše organizacije. Ali više od toga, ova pitanja nam pomažu da se dobro upoznamo sa IT zrelošću vaše organizacije. Ovo važi za sve industrijske vertikale i sve faze života organizacije.

Kako izgleda IT zrelost?

Uporedimo i uporedimo dvije hipotetičke konkurentske kompanije, iste veličine u istoj industriji na istom geografskom području, da vidimo kako to izgleda u praksi. Prva kompanija je zauzela nezreo pristup IT-u, dok je druga uložila u rad na sazrijevanju IT pristupa kompanije.

Prva kompanija raste i imaju mrežu koja je s njom organski rasla tokom vremena, sastavljena od bilo koje opreme koja se mogla naći u prodaji, koju je postavio tehnički potkovan član porodice ili volonter koji je mogao posuditi svoje vještine za neko vrijeme. Dokumentacija je rijetka ili u potpunosti nedostaje. Kompanija se oslanja na jednu osobu koja je upoznata sa ovim okruženjem i drži ključeve IT kraljevstva.

Ovo su obilježja malog preduzeća koje je na niskom nivou u spektru “IT zrelosti”. Hajde sada da to uporedimo sa konkurentskim malim i srednjim preduzećima koji su se pobrinula da planiraju svoju mrežu oko prioriteta poslovanja.

Druga kompanija je također rastla, ali je imala dalekovidnost da unaprijed razmisli o tome kako će posao da raste, i implementirali su dobro postavljenu infrastrukturu koja omogućava buduće širenje. Vode dobru evidenciju dokumentacije kako bi njihov vanjski IT tim mogao efikasno i djelotvorno reagirati na probleme. Ugradili su budžet za IT održavanje i nadogradnje u svoje dugoročne planove, tako da ne budu zatečeni padovima uzrokovanim produženjem sistema koji je odavno prošao upotrebni vijek.

Ova kompanija je više rangirana u IT spektru zrelosti. Iako ova dva biznisa mogu biti slična na papiru – sa sličnim brojem zaposlenih, prihodima, brojem servera, itd., njihova korporativna kultura, efikasnost i svakodnevno radno okruženje za njihove zaposlenike su kao noć i dan.

Kao rezultat ove razlike, druga kompanija je bolje pozicionirana za rast u odnosu na svog konkurenta, sposobnija je da se oporavi od tehnološke krize, a vjerovatno je i sposobnija da zadrži dobre zaposlenike.

Tako izgleda IT zrelost. I to čini svu razliku.

Očekujte nas u drugom dijelu, gdje ćemo podijeliti tri različita modela upravljanja IT-om za mala i srednja preduzeća, kako se oni obično mjere na skali IT zrelosti i kako odrediti koji će vam najbolje pomoći da uspijete.

Nazad

Related Posts